אתמול, יום ד' ה-31/07/24, נערך דיון בנושא הרפורמה בקולנוע אשר מוביל שר התרבות והספורט מר מיקי זוהר. לדיון הוזמנו כל נציגי הקרנות ואיגודי היוצרים, יחד עם שאר בעלי העניין, ומיותר לציין שגם אנחנו השתתפנו בו.

מטרתנו בדיון היתה להאט את תהליך החקיקה שמוביל השר, בכדי שחברי המועצה לקולנוע ואנשי המקצוע המתאימים יספיקו לקרוא את כל הערות הציבור שהוגשו בתגובה לטיוטת הרפורמה – ויספיקו להמליץ ולתקן את אותה הטיוטה.
בתחילתו, הדיון התאפיין בסבב צעקות מטעמינו – היוצרים והיוצרות, על עצם רצונו של השר לתקצב את סרטי הקולנוע על פי הצלחתם המסחרית. לא ניתן, אנחנו טוענים, לדעת מראש איזה סרט יהיה שובר קופות, ואם זה יהיה הקריטריון העיקרי לפיו תיבחננה ההצעות המוגשות לקרנות ככל הנראה שייעלמו סרטי הביכורים, ז'אנר הדוקו', והסרטים האישיים. כמו כן, ייפגע הגיוון שקיים כיום בקולנוע הישראלי מאחר שסביר להניח שסרטים הנוגעים באוכלוסיות "קצה" לא יביאו מספיק קהל לקופות.

חשוב לציין שאיגודי היוצרים והיוצרות לא חושבים שמצב הגיוון בקולנוע הגיע לשיא, ויש עוד הרבה מה לעשות כדי לקדם אותו, אולם קידום זה לא יכול לבוא על חשבון השיקוליים האמנותיים והמקצועיים, אלא במקביל אליהם.


בהמשך הדיון, כשתרבות הדיבור התבססה יותר, הצליחו נציגי היוצרים לבטא את מורת רוחם מהטיוטה שהוצעה וביטאו את חששותינו.
דורית ענבר, מנכ"לית הקרן החדשה (בתמונה למעלה) דיברה על כך שנציגי משרד התרבות לא הגיעו לשוחח איתה ועם אנשיה לפני שפרסמו את הטיוטה והצביעה על מספר סעיפים אשר יפגעו בקולנוע הישראלי, ולא ישפרו את מעמדו.

בסופו של הדיון הבטיח שר התרבות מיקי זהר את ההבטחות הבאות:
1. יינתן זמן נוסף למועצה כדי לדון בהערות הציבור ובכדי להציע תיקונים ראויים לטיוטה.
2. השר יוציא את סדרות הטלוויזיה מתבחיני הקולנוע.
3. שיתוף הפעולה בין שר התרבות ושר האוצר טוב, ושר התרבות מאמין שיוכל להעלות את תקציב הקולנוע ל-150 מיל' ש"ח (במקום 130 מיל' ש"ח). במהלך הדיון הצהיר שהוא שואף להגיע ל-180 מיל' ש"ח אבל מספר זה לא הופיע בסיכום.
4. תקציבי הדוק' יעלו. השר הבטיח שיתייחסו ויתקנו את התבחינים כדי שיקחו בחשבון גם סרטי ביכורים וסרטי סטודנטים.
5. ברפורמה יופיעו תבחינים אשר יעודדו בנקודות (תקציב נוסף) פרויקטים 'נשיים'.
6. השר הצהיר שמטרת חלק מהתיקונים לנתק בין חברות ההפקה לקרנות הקולנוע כדי לשחרר את היוצרים מכבלי גופי השידור ולהביא את היצירות לפלטפורמות רבות ככל האפשר.
7. מטרת התבחינים המסחריים היא לעודד יוצרים ויצירה שתזמין ותביא כמה שיותר צופים ישראלים לצפות בסרטים הישראלים. ההצלחה המסחרית תהווה סוג של תחליף ללקטורה, כאשר הצופים יהפכו להיות הגורם המסנן.
כאן קפצנו שוב כדי לברר כיצד הדבר יכול לקרות בפועל, שהרי הצלחה יכולה להמדד רק בדיעבד, ולאחר שנים. האם כוונת השר למשוך בחזרה כספים שכבר ניתנו לקרנות והושקעו בסרטים שנחשבו 'לא-מסחריים'? כיצד יקבעו הקרנות למי מגיע כסף ולמי לא אם לא ניתן לקבוע מראש איזה סרט יצליח? איך השיקול המסחרי ישפיע על הליהוק? על בחירת צוות ההפקה? מי יקבע מהו סרט 'טוב' ומה הוא סרט 'לא טוב'?

אין ספק שהסיפור הזה לא נגמר.
אנחנו נמשיך ללחוץ ולהשפיע על אנשי המקצוע, המועצה לקולנוע ושר התרבות והספורט –
ואתם ואתן, המשיכו לעקוב ולהיות מעורבים!!

Print Friendly, PDF & Email